Syksyinen Ruokamatka Ahvenanmaalle

Kaupallinen yhteistyö Visit Åland ja Silja Line.

Osallistuin lokakuussa 2020 bloggareille ja journalisteille järjestetylle pressimatkalle Ahvenanmaalle. Meidät oli jaettu 3:n ryhmään (Lapsiperheet, Luonto sekä Ruoka ja juomat), minä osallistuin sattuneista syistä Ruoka ja juoma ryhmään.

Matka oli erittäin onnistunut ja kaiken lisäksi sää suosi meitä. Vaikka Ahvenanmaa on minulle jonkun verran tuttu, pääsi se yllättämään minut tosi positiivisesti.

Lähdimme Turusta aamulaivalla (Galaxy) olimme yhden yön Ahvenanmaalla ja lähdimme seuraavana päivänä takaisin Turkuun (Baltic Princess). Ahvenanmaalla ehtii lyhyeesäkin ajassa näkemään paljon sillä manner Ahvenanmaalla etäisyydet ovat lyhyitä (pohjoisesta etelään 50 kilometriä pitkä ja idästä länteen 45 kilometriä leveä).

Nyt matkustusrajoitteiden aikana Ahvenanmaa on ihanteellinen kohde, kyse on kotimaan matkailusta, mutta siitä huolimatta on se tunne että on käynyt ulkomailla. Koko matkan oli helppo ylläpitää turvavälejä ja laivoilla ei ollut minkäänlaista tungosta. Myös maissa oli otettu hyvin huomioon hygienia ja turvavälit vaikka Ahvenanmaa on tällä hetkellä (10/2020) epidemiasta vapaa.

Menomatka ja päivä 1

Menomatkalla lounastimme laivalla Happy Lobster ravintolassa jossa söimme uuden ryhmämenuun: alkuruokana tarjoiltiin Västerbotten pannacotta, siianmätiä ja punasipulia, pääruokana halstrattua nieriää, ecrasséperunaa, korvasienikastiketta ja syksyn vihanneksia sekä jälkiruokana Creme Brulée.

Perillä majoituimme Hotelli Arkipelagiin josta siirryimme ensimmäiseen kohteeseemme Lemlandissa sijaitsevaan OpenWaterBrewery -pienpanimoon. Panimon tuotteista minulle oli ennestään tuttu vain heidän Lazy IPA.

Maistoimme mielenkiintoisen panimoesittely ja kierroksen aikana kahta olutta, American Pale Ale:a ja Paradoxale tummaa olutta. Etenkin American Pale Ale oli minulle hyvin mieluisa (sisälsi Citra ja Mosaic humalaa).

Seuraavana oli vuorossa Amalian limonaditehdas ja Mercedes suklaa, jotka sijaitsevat myöskin Lemlandissa.

Limonaditehtaan kierroksen jälkeen pääsimme maistelemaan limuja ja suklaita 😊. Limonadit maistuvat raikkailta ja maut oli selkeitä. Joulujuomat nousivat minun suosikeiksi ja ostin niitä myös mukaan.

Mercedeksen suklaat olivat taivaallisia, etenkin Toffee&Suola suklaatangot (ostin myös niitä mukaan mutta eivät montaa päivää riittäneet). Lisäksi teimme kierroksen pienessä tehtaassa jossa saimme mm. maistaa ensimmäistä erää upeata gini suklaata, josta todennäköisesti tulee hitti!

Pienen lepotauon jälkeen söimme illallista Ravintola Compagniet :issä joka oli itsesään jo nähtävyys. Ravintola on sisutettu orientaalisesti ja siellä on pelialueita jossa voi pelata vaikka petankkia!

Alkuruokana meille tarjottiin Hummeri sliders ja pääruokana ahventa rapukastikeessa. Sliders oli kekseliäs ja maukas, Myös ahven oli hyvää ja kyseessä oli hyvin ahvenanmaalais- tyylinen annos.

Hienon päivän jälkeen maistui totisesti uni!

Päivä 2 ja paluumatka

Aamulla kun avasin huoneessa verhot vastassa oli tämä uskomaton näky:

Ahvenanmaa toivotti meille huomenta upealla auringonnousulla!

Toisen päivän aluksi ajoimme Stallhagen olutpanimoon jossa olen käynyt aikaisemmin mutta ensimmäistä kertaa pääsin panimokierrokselle ja vieläpä panimomestari Mats Ekholmin opastuksella jonka tietotaito alasta on vaikuttava!

Kierroksen pääteeksi maistelimme panimon tuotteita, suosikkini Stallhagen olueista on US Red Beer mutta tällä kertaa erityisesti minulla nousi esille Stallhagen Historic beer. Tämä olut perustuu arviolta 170 vuotta vanhaan olueeseen joka löytyi hylystä Ahvenanmaan saaristosta. ”Hylky -olueen” maku yllätti minut täysin, sillä olut on helppo juoda ja maku on hyvin mieto.

Tämän jälkeen siirryimme Micke Björklundin Smakbyhyn joka sijaistee upean Kastelholman linnan kupeessa. Aloitimme kierroksen saman omistajan Åland Distillerystä jossa maistelimme veriappelsiinilonkeroa jossa oli vähän basilikaa, en ole mikään suuri lonkeroiden ystävä mutta tämä oli hyvää! (valitettavasti tätä lonkeroa ei ainakaan vielä ole saatavilla mannersuomessa).

Toisen päivän viimeisenä kohteen oli Smakbyn ravintolarakennus joka sijaistee upean Kastelholman linnan kupeessa, talossa sijaitsee ravintolan lisäksi lahjatavarakauppa ja viinikellari. Tulevaisuuden suunnitelmissa on myös hotelli.

Moni oli matkan aikana toivoneet että saisivat maistaa Ahvenanmaan pannukakkua, ja nyt siihen tarjoutui mahdollisuus, ja hyvää oli!

Pannukakun jälkeen vierailimme vielä viinikellarissa jossa oli kypsymässä Åpelbrandia. Viinikellari toimii myös tapahtumatilana.

Paluumatkalla söimme uudistetussa Buffetissa jossa olikin ilo syödä kun ei ollut jonoja, tarjolla oli kertakäyttö käsineitä ja olikin hienoa että nähdäkseni kaikki myös käyttivät niitä.

Sain tästä matkasta intoa palata Ahvenanmaalle pikaiseen. Ahvenanmaalaiset ovat huumorintajuisia ja iloisia ihmisiä ja ovat syystäkin ylpeitä maakunnastaan. Heidän puheessaan kuulee usein sanan kiltti joka on selkeästi ominaisuus jota ihmisessä siellä arvostetaan, samalla he ovat erittäin sitkeitä ja kärsivällisiä.

Maarianhaminassa on muuten joulumarkkinat 5.-6.12. Silloin Tallink Silja tekee sinne 4.-5.12 erikoisristeily Victorialla Helsingistä

Turvallista matkailusyksyä ja talvea!

Seuraa Mukana Maku ruokablogia:

FacebookInstagramTwitterPinterest – TikTok

Yksi vastaus artikkeliin “Syksyinen Ruokamatka Ahvenanmaalle”

1. Ahvenanmaan pannukakku | Mukana Maku avatar

[…] viikon takaisen Ahvenanmaan matkan yhteydessä mietin että miksi en ole pitkään aikaan tehnyt itse Ahvenanmaan pannukakkua? Saimme […]

Kommentoi:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Tervetuloa Mukana Maku blogiin, täältä löytyy paljon reseptiikkaa, mutta myös kirjoituksia matkailusta, juomista ja ravintoloista.

Resepteissäni tuon kotimaiseen keittiöön vaikutteita eri maiden keittiöistä mutta valmistan myös tuttuja ruokia sekä perinteisesti että välillä hiukan eri tavalla.